MED RØTTER I SNÅSA: Kirsti Huke er en anerkjent vokalist i norsk musikkmiljø. I dette intervjuet forteller hun om sin karriere, sin enorme arbeidskapasitet og om sine røtter i Snåsa. (Foto: Therese Lee Jansen)

Kirstis vidunderlige musikkverden

Gjennom samarbeid med en lang rekke profilerte band og artister samt kritikerroste soloutgivelser, er den allsidige sangeren Kirsti Huke en helt sentral skikkelse i norsk jazzliv. Vi har fått muligheten til et dypdykk i artistens musikalske univers, og hun forteller om sine aner til Snåsa. I dag er hun aktuell med ny plateutgivelse.

Kirsti Huke er et velkjent navn og en beundret vokalist i det norske jazzmiljøet, og stemmen hennes blir omtalt som både “honningkrukke” og “kraftstasjon”. Med full harmonisk kontroll og lekende improvisasjoner tolker hun både standardjazzlåter og rock/pop på en måte som gjør materialet tidløst og friskt samtidig – “hun har evnen til å synge slik at publikum merker at det hun synger er viktig for henne”, skrev Adresseavisa i sin tid.

Snåsa i hjertet

Kirsti Huke har sterke røtter i Snåsa, med gode barndomsminner fra tiden da familien dro på besøk til bestefar Jon på Smestad og fra alle turene til hytta i Grønningen.

– Snåsa har stor plass i hjertet mitt og har vært viktig for meg fra jeg var lita jente. Kan vel gå så langt som å si at jeg har blitt formet av det. Jeg føler at røttene mine til Snåsa er sterke og viktige, sier Kirsti. Så snart hun har anledning, tar hun turen til Heimveg om somrene for å ta en pust i bakken fra et hektisk musikerliv. Hun har også bidratt musikalsk til Snåsningene flere ganger, og for noen år siden var hun solist sammen med Snåsa Janitsjar under en konsert i Krogsgården.

En lang rekke anerkjente musikere

Kirsti har samarbeidet med en lang rekke anerkjente musikere, her er noen av dem:

Steinar Raknes, Vigleik Storaas, Ola Kvernberg, Erik Nylander, Håvard Wiik, John Pål Inderberg, Tore Brunborg, Petter Vågan, Gard Nilssen, Håkon Mjåset Johansen, Rune Nergaard, Ellen Ersfjord, Siri Gjære, Erlend Skomsvoll, Eirik Hegdal, Eivind Aarseth, Stian Carstensen, Wetle Holte, Audun Erlien, Stefan Sundström, Gunnar Halle, Ole Morten Vågan, Maria Kannegaard, Andreas Aase, Tom Lund, Eldbjørg Raknes, Kristoffer Lo, Trondheim Voices, Bergmund Waal Skaslien, Håvard Lund, Vigdis Sjelmo, Jon Balke, Øyvind Brække, John Lord, Hans Bollandsås, Andreas Elvenes, Mats Eilertsen, Åge Aleksandersen, Frode Alnæs, Odd Andre Elveland, Sinne Eeg, Trondheimssolistene, Trondheim symfoniorkester, KORK, Trondheim jazzorkester..

Hun har vært innom Rock med The 3rd & the mortal og Moving Oos og har vært med på en rekke utgivelser og prosjekter.  Hun har sunget duett med Åge Aleksandersen på “Katalysator”. Hun har kritikerroste albumutgivelser med Kirsti Huke Kvartett, flere samarbeid og utgivelser med Trondheim Jazzorkester, Phy, Scent of Soil og mye mye mer. Hun har i tillegg sunget backingvokal på en drøss med utgivelser. I 2013 fikk hun sammen med Siri Gjære i Tullkattesnutene Spellemannsprisen for beste barneplate. Nå har hun dannet nok et band sammen med Ola Kvernberg og Erik Elander.

Hjertebarnet

Kirsti,Ola&Erik er i dag hovedprosjektet og hjertebarnet hennes. Ellers er hun også med i Ola Kvernberg sitt siste store verk Mechanical Fair, tre forskjellige Trondheim jazzorkester-prosjekt, Holte, Tullkattesnutene, barneteateret Gullfrosken (som hun også komponerte musikk til) og Eldbjørg Raknes sitt nye prosjekt “Possibly in time”. I tillegg jobber hun solo. Ellers er det flere tidsbegrensede prosjekt. I  november skal hun være solist i Bodø på et nyskrevet Requiem av trompetist Tore Johansen.

Inspireres av å jobbe mye

Hva inspirerer deg til å skrive tekster og å lage musikk?

– Jeg finner inspirasjon i musikk, i medmusikanter- også i andre kunstuttrykk. Og jeg bli inpirert av å jobbe mye, så jeg jobber mye. Og av å jobbe sammen med folk. Når jeg jobber med andre musikere, eller jobber med noen jeg ikke har jobbet med før, prøver jeg mer eller mindre bevisst alltid å lære noe. Det er alltid spennende å se at andre gjør ting på en helt annen måte enn meg. Det er også viktig å få andre impulser utover musikk. Jeg blir inspirert når jeg skal koble av, for eksempel å ha en ferie. Det er veldig typisk at DA kommer det flust av ideer, da er det bare å hive seg på flyten! Det er ikke alltid man kan bestemme når ting kommer. Men jeg tenker at det fungere likt der som ellers i livet- at om man slipper opp kontrollen litt så gir det plass til at ting kan få komme. Man er på en måte åpnere da. Men jeg blir alltid inspirert av å jobbe MYE, og av å jobbe sammen med folk, slår hun fast.

Levebrød

Nå har jeg holdt på såpass lenge at jeg er trygg på det kunstneriske jeg gjør, og har etablerte og faste ting som gjør at jeg vet iallefall at jeg har til salt på grøten de neste 6-8 månedene..

Går det greit å leve av musikken?

– For meg går det fint å leve av å være frilans- musiker. Nå har jeg vært frilans i noen år, og jeg har vært heldig, jeg har fått holde på med det jeg vil. Utfordringen er for meg mest det administrative. Jeg driver jo mitt eget selv, og det er vanvittig mye administrering til tider. Å for eksempel legge opp til en turne ligger det masse arbeid bak.Utfordringene forandrer seg vel også. Nå har jeg holdt på såpass lenge at jeg er trygg på det kunstneriske jeg gjør, og har etablerte og faste ting som gjør at jeg vet iallefall at jeg har til salt på grøten de neste 6-8 månedene. Og faktisk så blir det en trygghet i det uvisse også, tro det eller ei! I år ble jeg tildelt statens kunstnerstipend i tre år, forteller en takknemlig Huke.

Fra 70- talls rock- til jazz

Du er jo svært allsidig. Er det noen spesiell sjanger eller stil som du foretrekker?

– Jeg har alltid beveget meg mellom forskjellige sjangre. Har alltid hørt på mye forskjellig musikk. Da jeg starta på videregående kom jeg rett fra tenåringsår med MYE 70-tallsrock. Da hadde jeg nettopp møtt Odd Andre Elveland som på den tida ledet Soknedal storband som jeg sang mye med da. Odd Andre såg nok potensialet mitt ganske med en gang og gav meg oppgaver/låter som krevde at jeg måtte lytte og improvisere, uten at jeg egentlig skjønte hva jeg holdt på med, men han pushet skikkelig, og takk for det! Så begynte jeg å ta timer med Eldbjørg Raknes helt fram til at jeg startet på jazzlinja. Videre på jazzlinja dykket jeg dypt i swing og be-bop jazzen, med John Pål Inderberg som lærer og veileder. Jeg brakk opp låter, plukket dem fra hverandre, koiperte og hermet, lærte meg instrumentalsoloer utenat og lærte meg akkordskjemaer. Jeg likte veldig godt måten jeg som sanger kunne tilnærme meg det å være intrumentalist, ikke bare en sanger som sang melodien på toppen. Og etter mine studieår har jeg forholdt meg til all musikk på denne måten.Improvisasjon for meg handler om å ha musikalsk overskudd og frihet til å kunne bevege meg fritt i musikk. Det finnes lite eller ingen sensur eller eksludering hva musikk gjelder hos meg. Men det må være ekte, bra og treffe meg. og jeg må føle at jeg kan ha med meg sjøl i det.

Kirsti, Ola & Erik

Sammen med den prisbelønte komponisten og fiolinisten Ola Kvernberg og trommeslager Erik Nylander er hun i dag aktuell i Kirsti, Ola & Erik med plata Rags & Silks. Dette er en kurios plate fra dette ensemblet som består av 7 favoritt-coverlåter. Trioen løfter fram kjente og ikke fullt så kjente låter fra artistene ABBA, Brian Wilson, Lou Reed, Massive Attack, Nick Cave, Nick Drake og Tom Waits . Materialet er kraftig rearrangert, så selv om låtene er de samme, er innpakningen noe helt annet enn hva man er vant til å høre dem. Låtene er vridd og vrengt på og plukket fra hverandre og så satt dem sammen igjen. Den kommer ut på Propeller Recordings og er mixet hos både Morten Stendal i Redroom studio og i New York hos Scott Hull.

– Vi har hele tiden jobbet med disse låtene med den aller største respekt! Det er blitt en veldig vakker plate og jeg er fryktelig stolt av den. Og coveret er helt nydelig! Vi fikk bruke bilder av kunstmaler Lars Elling, vi fikk rett og slett Carte Blanche. Så vi valgte to bilder, som Andreas Winther har laget cover av, sier en fornøyd Huke.

Solid vennskap

Hvordan er det å samarbeide med Kvernberg/ Nylander?

– De er mine bautasteiner!! Vi har vært kamerater og jobbet sammen i diverse prosjekter før, og vi kjenner hverandre godt- både musikalsk og privat. Det råder stor tillit mellom oss.Vi har en veldig ærlig og direkte kommunikasjon. Ola er noen av de mest kreative jeg kjenner og ved siden av å være en virtous musiker er han også en utrolig dyktig arrangør og komponist. Ola er helt bunnløs på ideer og kreative innspill- det bare veller ut. Han kan begynne med den enkleste ide, og få det til å klinge himmelsk en time etterpå. Han er utrolig inspirerende å jobbe med og betyr mye. Ola kan også “drive” meg ganske hardt, han vet hva jeg er god for og er alltid dønn ærlig på hva han synes er bra og ikke, og vet alltid når jeg kan gjøre ting bedre. Erik likeså, han kan få en gråstein til å danse/groove. Erik er så musikalsk! Utover det at han groover som et uvær på trommer, har han også evnen til å legge til detaljer til musikken som gir den det ekstra lille. Han kan for eksempel sette sammen to rare groover og så vet du ikke hva som traff deg. Han har en vanvittig sans for detaljer. Det du ikke visste at du trengte, og så var det akkurat det du trengte.

Vi har fått lov å “tjuvlytte” til Rags & Silks, og undertegnede smilte bredt da flere av favorittlåtene er med. Og jeg kan røpe at Brian Wilsons låt, God Only Knows, har blitt helt anderledes og helt fantastisk! Plata blir utgitt i dag og her kan du bestille Rags & Silks på både CD og Vinyl. 6.november spiller bandet på Byscenen i Trondheim.Vi bøyer oss i hatten over en fantastisk vokalist og løper og kjøper!

Kirsti Huke er søster av forfatteren Marte Huke. Og redaktørens søskenbarn.

 

Kirsti, Ola & Erik. (Foto: Ola Ekker)

Kirsti, Ola & Erik. (Foto: Ola Ekker)

 

Kommentarer

Kommentarer