SmartMotion Catalyst- Tøffere enn toget!

Elsykkelen har kommet for å bli

TEST AV ELSYKKEL: For noen år siden da elsykkelen kom på markedet, var det mange som ristet på hodet og mente dette kom til å bli en flopp.  I dag har salget av elsykler gått i taket, med en rekke både gode og dårlige merker. Vi har vært og testet en Smartmotion Catalyst hos Trøndelag Elsykkel i Malvik som tilhører den første kategorien- Dette er noe av det råeste vi har vært borti så langt! 

Jeg har i mange år tilhørt den kategorien som var skeptisk til motorisert sykkel, og mente at skal man komme seg rundt på to hjul, skal man gjøre det helt for egen maskin, eller la det være! Men glad som jeg er i å utfordre mine egne fordommer, fikk jeg en avtale om å bruke en Smart motion eurban som leveres av Trøndelag elsykkel. Jeg dro ut på tur langs kystriksveien for å finne ut om disse greiene var noe tess.

Det skulle vise seg at mine fordommer ble gjort til skamme. På en elsykkel fant jeg ut at det med full oppakning ble plenty med trim i tillegg til behagelig hjelp i motbakker. Nå er vi tilbake hos Trøndelag elsykkel for å teste en annen modell, en Smartmotion Catalyst.

Flere og flere parkerer bilen

Kjell Kvamstad, innehaver og driver av Trøndelag Elsykkel, er hovedleverandør av elsykler i Trøndelag og leverer en rekke forskjellige modeller, også spesialsykler til ulike institusjoner. For ikke lenge siden var en blant annet på Snåsa for å levere veltilpasset fremkomstmidler.

– Elsykler blir bare mer og mer populære. Mange er også opptatte av å spare miljøet og sykler til jobben. Jeg vet om en som sykler 44 kilometer tur- retur på jobb HVER DAG, sier elsykkelgründeren og smiler.

Det finnes en rekke ulike produsenter og forhandlere på markedet, mange er bra, noen er mindre bra. Det er her som ellers, du får hva du betaler for. Trøndelag elsykkel er kvalitetsbevisst og leverer utelukkende sykler av høy kvalitet.

– Disse syklene er svært solide og alle deler er av toppkvalitet, disse syklene ryr ikke ihop!, hevder Kvamstad.

Ser helt rå ut!

Denne dagen er jeg på utkikk etter en litt røffere sykkel. Jeg er glad i å sykle både på grusvei, i marka og til fjells, så jeg ville prøve en sykkel med større dekkdimensjon og en sykkel som passer mine aktiviteter. Catalyst består av Kenda 27,5 x 2,2 med kevlar punkteringsbeskyttelse.

Det første som slår meg med Catalyst er at den ser helt rå ut. Den er kraftig bygd og tåler en trøkk. Selv om den ser ganske heavy ut, er dette en lett sykkel da ramma er i 6061 aluminium T4 og T6 temperaturbehandlet. Når vi studerer sykkelen nærmere oppdager vi at displayet er integrert i ramma. Så kult! Batteriet er også på ramma, som gjør at sykkelen får en god vektfordeling. Jeg faller for det brede styret som gjør at jeg vil ha god kontroll i terrenget. I bagasjebrettet er det integrert en treramme som kan bære tunge sykkelvesker, og som gir sykkelen et særpreg.

Mange gir i tillegg til elmotor

Men hva med kapasiteten på batteriet? Denne har en rekkevidde på 80-100 kilometer før du må lade, alt avhengig av hvor mye du jobber selv, føre og last. Men det som er helt konge med denne sykkelen, er at den i motsetning til mange andre modeller har en drøss med gir. Hvis du befinner deg langt utenfor allfarvei, har du hele 20 gir å velge mellom før du kommer deg ned til sivilisasjonen og ladestasjon. Elsykkelen har også to forskjellige modus på batteriet, en som holder “hjulene i gang”, bokstavelig talt, og en annen modus som sparker mer fra.

Jeg liker den store kraftige ramma som passer min kroppsfasong og jeg liker at den er svært lettsyklet og kjapp.

For deg som ferdes litt ute i terrenget og på landevei, er dette en svært god sykkel. Anbefales!

Hos Trøndelag elsykkel finner du en rekke elsykkelmodeller. 

Tekniske spesifikasjoner SmartMotion Catalyst:

Motor
Børsteløs høyeffektiv motor fra japanske Dapu. 250W.
 Batteri
Integrert Lithium Polymer med Samsung celler . 36V 14,5Ah
 Lader
42V og 2A output.
 Elkontakter
Alle elektroniske komponenter og motor har individuelle vanntette kontakter.
 Rekkevidde
80-100 kilometer*
*Rekkevidden påvirkes av mange faktorer så som syklistens vekt, vei- og værforhold, lufttrykk I dekkene osv.
 Innstillinger
1. Bare gass: Opp til 6 km/t
2. Gass kombinert med tråkk: Gassassistanse opp til 25km/t når man tråkker.
3. Fem assistansenivå på LCD-panelet fra 0 til 100% motorytelse.
 Maks hastighet
25km/t med assistanse (gass eller nivåregulering).
 Displaykontroll
Fullfarge LCD-panel integrert i rammen med mange funksjoner:
På/av
Valg av sensor (rotasjons- eller momentsensor)
På/av front- og baklys
Bakgrunnsbelysning
Batterinivå
Strømforbruk
5 assistansenivå
E-system diagnostikk
Kilometerteller
Trippteller m.m.
Bremser
Tektro hydrauliske skivebremser foran og bak, med 180mm skive.
 Vekt
Totalvekt 24 kg
 Ramme
6061 aluminium T4 and T6 temperaturbehandlet
 Hjulstørrelse
27,5”
 Lakkfinish
Mørk blå matt (kan også bestilles i flere farger)
 Forgaffel
SR Suntour XCR32 aluminiumsgaffel med fjæring og låsefunksjon
 Sete
SmartMotion Enduro
 Gir
Shimano Deore 10 speed kassett 11-36 tenner
 Krankarmer
Aluminium
 Krank
CNC med forseglede lager
 Felger
27,5” Alex DP23
 Dekk
Kenda 27,5 x 2,2 med kevlar punkteringsbeskyttelse
 Sykkelstøtte
Svart anodisert aluminium. Midtmontert. Justérbar
 Ekstrautstyr
Bjelle, Led-lys
 Bolter og skruer
Marine standard (A4) rustfritt stål eller aluminium
 

Kommentarer

Kommentarer

Display integrert i ramma.

Kjell Kvamstad, innehaver av Trøndelag elsykkel utenfor verkstedet sitt.

Det er 20 gir på denne elsykkelen.